Поради СОБАКІВНИКАМ

ПЕРІОДИЗАЦІЯ РОЗВИТКУ

онтогенетичному розвитку собаки виділяють дещоперші 10-12 днів, . перехідний або проміжний період - друга і третя
тижні, . період соціалізації - з четвертою по дев'яту тижні,

  • ювенальный період - з 10 тижнів до статевого дозрівання,
  • період зрілості,
  • старечий період.

""Період" - це відрізок часу упродовж якого особливості фізіологічних відправлень є приблизно однаковими.
За даними інституту фізіології ім. И. П. Павлова, частина жиз-и собаки від народження до статевого дозрівання можна розділити на
4 періоди:
. . перший - від 1 до 18 - 21 дня - період безумовно-рефлекторної адаптації;
. . другий - від 18 - 21 до 35 дня - період первинної умовно-рефлекторної адаптації;
. . третій - від 5 - 6 до 8 -12 тижнів - період (переважання процесів збудження над гальмівними реакціями) екзальтації;

  • четвертий - від 3 - 4 до б - 7 місяців - період формування типологічних особливостей нервової системи.

Дуже важливим моментом стало встановлення критичних періодів в розвитку цуценяти. Критичний період визначається як стадія розвитку, коли дія слабкого стимулу викликає значні зміни поведінки надалі.
критичним можуть бути віднесені періоди: новонародженості оптимальної соціалізації (вік від трьох до п'яти тижнів) коли цуценята починають ігри в бійку і у них з'являються реакція виляння хвостом як знак приязні, і реакція страху.
Найбільш критичний період спостерігається у віці 6 - 7 нед. Якщо цуценят вирощувати в ізоляції понад цей період, то вони вже не можуть нормально взаємодіяти з представниками свого роду. Якщо ж ізоляцію переривали до 7 нед. віку, то далі цуценята розвивалися нормально.
Критичним можна назвати і увесь період соціалізації, а також перехід до ювенальному періоду. У віці з 3 по 10 тиждень життя у цуценяти формуються навички соціальних контактів (групової поведінки). Штучна ізоляція цуценяти в цей період дуже хворобливо відбивається на формуванні ВНД. Саме у цьому віці цуценя сприймає людину як свого соціального партнера. Цуценя, позбавлене спілкування з людьми в цей період життя, втрачає здатність мати близький психологічний контакт зі своїм майбутнім хазяїном.
Вайтли (1997) в житті цуценяти виділяє наступні чутливі періоди розвитку взаємин : з 3 по 8 нед. - спілкування з іншими собаками; з 5 по 12 нед. - спілкування з людьми; з 5 по 16 нед. - початок набуття життєвого досвіду; з 7 по 14 нед. - поява почуття небезпеки. Якщо в цьому віці собака не познайомиться з іншими собаками, вона ніколи не буде з ними достатня товариська, це стосується і людини. Так само як і вовченяти, що не знало людей, важко зробити домашнім.
Дж. П. Скотт, що експериментував над соціалізацією собак, повідомляє, що цуценята, виховані людьми і ізольовані від родичів, прив'язуються до людей, а не до інших собак. Коли двох цуценят, вирощених в колі людей, познайомили з їх родичами, вони відреагували гавкотом і загрозливими діями. Дозрівши, ці дві особини втратили здатність статевої реакції на своїх родичів. Одна була сексуально орієнтована на кота, який виховувався з нею, а інша - на пилосос. В даному випадку не спостерігалося самоідентифікації собак, коли організм правильно вибирає партнера для спаровування і проявляє інші, типові форми соціальної поведінки.
Неонатальний період або період новонароджене починається відразу після народження і триває близько 10 - 12 днів. В цей час цуценя знаходиться в повній залежності від матері. Він нестримно росте
((за перший тиждень його маса подвоюється), але майже не реагує на зовнішні стимули. У нього не працює зоровий аналізатор, недорозвинені органи слуху. Поведінка новонародженого цуценяти повністю базується на природжених рефлексах. Центри більшості їх мають спинномозкову локалізацію. У новонародженого добре розвинена хімічна, тактильна і теплова рецепції. Відразу після народження цуценя безпомилково знаходить сосок матері і начинаетсосать Уся його поведінка зводиться до живлення (смоктанню) і сну. Дефекація і сечовипускання відбуваються рефлекторно при вилизуванні рефлексогенних зон - анусу і геніталій.
Перетягання цуценяти з місця на місце матір'ю рефлекторно викликає підвищення тонусу розгинальних м'язів у цуценяти і завмирання (мал. 38).
Перехідний період характеризується розвитком сенсорних сис-м і становленням локомоторних реакцій. Приблизно у 10- 12-дневном віці цуценя починає реагувати на звуки і світло - розплющуються очі і слухові проходи. Паралельно йде розвиток і центральльных механізмів сенсорних систем, про що свідчить поява відповідних хвиль на электоэнцефалограмме цуценяти. Егo реакції на світлові і звукові стимули можуть бути поло-жятельными і негативними (реакція уникнення) і доповнюються звуковим супроводом (писк, гарчання, гавкіт).

Рис 38 Реакція новонародженого на захоплення в області шиї (а відсутність рефлексу, би - рефлекс тонусу розгиначів кінцівок)
У цей період цуценя починає обстежувати навколишній простір. Але рухи його недосконалі із-за слабкого розвитку опорно-рухового апарату. Він може тільки повзати. Спроби встати на ноги вдаються, але спроби ходіння на ногах супроводжуються падіннями. Рефлекс смоктання перестає бути домінуючим. Цуценя починає лизати молоко.
До 15 - 18 дня він вже бачить і чує, здатний сприймати матір і диференціювати (розрізняти) об'єкти довкілля, виробляти умовні рефлекси і численні умовно-рефлекторні зв'язки. Починає виявляти цікавість до своїх братів і сестер. На 18 - 21 день цуценя здатне стояти, ходити, а потім і бігати, проявляти чітку орієнтовну реакцію на зовнішні подразники і виробляти оборонні умовні рефлекси. З того часу він набуває життєвого досвіду, вчиться пристосовуватися до життя.
Період соціалізації триває з 4 по 9 тиждень постнатального розвитку і є дуже відповідальним в житті собаки. Цуценята продовжують швидко рости, молока матері їм вже не вистачає: вимагається прикорм. З 4 -5 тижня цуценята припиняють смоктати, оскільки у матері закінчується лактація, і цілком переходять на самостійне живлення.
До цього часу сенсорні системи досягають рівня розвитку, який забезпечує цуценяті можливість активної реакції на чинники зовнішнього середовища. Природжені форми поведінки доповнюються особистим досвідом пізнання навколишнього світу. Розвивається дослідницька поведінка. Цуценя реагує на усі рухомі об'єкти - матір, інших собак і людину. Початок періоду соціалізації співпадає з появою молочних зубів. Свербіж в яснах підштовхує цуценяти до того, щоб спробувати усе "на зубок". Цуценята гризуть усе: тверді предмети, власний хвіст, вухо матері або лапу іншого цуценяти. Стають здатними виробляти умовні рефлекси не лише на харчові подразники (ласощі), але і на оборонне підкріплення (натиск рукою та ін.), проте швидкість утворення умовних рефлексів ще невелика, вимагається багатократне повторення вправ.
У поведінці цуценят усе більше і більше місце займають ігри, під час яких вони розвивають і удосконалюють двига-

Мал. 39. Розвиток рухової активності цуценят а - стійка на трьох ногах, б- запрошення пограти
тільні навички. До середини періоду цуценята твердо стоять на ногах. У них розвиваються добре скоординированные рухи. При спілкуванні піднімають передню лапу, утримуючи рівновага на тих, що залишилися трьох (мал. 39).
Цей період дуже важливий для формування нервової системи і психіки собаки. Досліди показали, що ізоляція цуценяти в цьому віці, обмеження його життєвого простору самим негативним чином відбиваються на здатності до адаптації собаки в майбутньому, її вищій нервовій діяльності.
У іграх цуценят цього періоду є видимими стереотипи мисливської поведінки : цуценята наздоганяють один одного, влаштовують засідки, накидаються із засідки на "жертву", прагнучи при цьому "перегризти" їй горло. Інші відпрацьовують охоронну функцію: не підпускають до своєї іграшки побратимів. А у разі неслухняності гарчать, гавкають і навіть атакують "порушника".
Ювенальный період досить розтягнутий - починається з 10-тижневого віку і триває до статевого дозрівання. У нім можна виділити 2 підперіоди (2 стадії) : екзальтація - до третьо-четвертого місяця і формування типологічних особливостей нервової системи - сЗ - 4 до 6 - 7 місяців.
Щоденний приріст маси тіла сповільнюється. До 10-го тижня життя у цуценяти оформляються морфо-функциональные якості (опорно-руховий апарат, травна система, сенсорний апарат і ін.), що дозволяють йому жити поза своєю сім'єю. Тому, від'їм цуценяти від матері у кінці періоду соціалізації - початку ювенально-

Мал. 40. Мисливські стереотипи в іграх ювенального періоду
а - ретривер, би - пойнтер
гo протікає, практично, безболісно. Більше того, він оптимальний. Більш раннє відбирання не виправдане фізіологічно. Пізніше відбирання не забезпечує тісний контакт з майбутнім хазяїном. Ювенальный період характеризується подальшим розвитком генетично детермінованих форм поведінки.
Так, у собак мисливських порід з надр генетичної пам'яті витягаються типові для них стереотипи (мал. 40).
Це найбільш важливий період по можливостях виховання і початкового дресирування цуценят.
Цуценя дуже швидко вчиться. Причому, в його поведінці з'являється елемент передбачення соціального резонансу. Те, що прощалося цуценяті в більш ранній період, на цьому етапі може отримати засудження з боку однолітків, дорослих собак і хазяїна.
Проте професійне дресирування собаки ще протипоказане, оскільки тип ВИД формується пізніше. У ювенальный період у собак не урівноважені процеси збудження і гальмування. На практиці це означає, що собаки занадто легко збуджуються і у них, практично, відсутня витримка.
З іншого боку, собаки, які до 12 - 14-недельного віку не мали контактів з людьми і не були обмежені у свободі переміщень, згодом погано піддаються дресируванню і не мають привязанностей до нового місця проживання і до свого хазяїна. У стадії екзальтації по своїй поведінці цуценята дуже схожі. Вони ласкаві, допитливі, контактні. У їх поведінці переважає дослідницька активність. Наприклад, зустрівши людину, вони підходять до нього, а частіше підбігають, пестяться, стрибають, іноді беззлобно гавкають. В цей час у них легко виробляються позитивні умовні рефлекси, пов'язані з процесами збудження і насилу виробляються гальмівні навички. Тому з 1,5 - 2-месячного віку, після привчання цуценяти до клички, слід переходити до привчання виконувати команди "До мене"!, "Гуляй"!, "Місце"!. В той же час цуценят потрібно обережно привчати до гальмівних навичок на команди "Сидіти"!, "Лежати"!, "Фе"!, поки без тривалої витримки. У другій половині ювенального періоду - з 3 - 4 - х місяців поведінка цуценят помітно розрізняється. Цуценята копіюють багато стереотипних поведінкових реакцій дорослих собак. Так, 4 -5-месячные цуценята настрибують один на одного, наслідуючи статеву поведінку дорослих. У цей період відбувається формування "дорослого" стереотипу сечовипускання. Самці починають мітити свою територію, піднімаючи при цьому задню лапу. Цікаво, що раніше інших в посліді це починають робити цуценята з претензіями на лідерство. Отже, за цією ознакою можна вичислити майбутнього лідера зграї. Виявляються цуценята, що проявляють пасивно-оборонну реакцію на сторонніх людей і інші комплексні подразники. Вони до людей не підбігають, а лише спостерігають з боку і при першому прояві сторонніми загрозливих дій частина цуценят втікає. З 3 -4-месячного віку помітно знижується інтенсивність дослідницької діяльності цуценят і проявляється пасивно-оборонна поведінка. Це вимагає від власників підвищеної уваги, своєчасного заспокоєння цуценяти (погладжування та ін.).
Статеве дозрівання настає у собак у віці 7 - 8 місяців. Проте, "репетирувати" статеву поведінку цуценята починають набагато раніше - приблизно з 4-місячного віку. Під час ігор самці встрибують і на самиць, і на самців. Подібним же чином можуть вести себе і самиці. Правда, частіше за інших це роблять самиці з високим соціальним становищем "в суспільстві", чим додатково закріплюють своє лідерство. Зазвичай, в цьому незрілому віці цуценята роблять садіння на представників інших видів тварин і навіть на власного хазяїна. Як відноситися до таких проявів активності цуценяти? Передусім, спокійно. Подібна поведінка - ознака відсутності або недостатнього спілкування зі своїми однолітками. Регулярні ігри з однолітками для цуценяти привабливіші.
Цуценя може імітувати садіння на свого хазяїна і з іншої причини. Надлишкові ласки, носіння цуценяти на руках, - створюють надлишковий аферентний потік з боку экстерорецепторного апарату тварини. Через іррадіацію збудження в нервових центрах, при "заласканности" цуценяти розвивається збудження статевого центру крижово-поперекової області спинного мозку. Отже, надлишкові ласки з боку хазяїна можуть пошкодити правильному формуванню поведінки вашого улюбленця. Пестити і годувати цуценяти слідує в міру. Цуценя, що заголубилося в дитячому віці, швидше за все, перетвориться на настирного, зіпсованого собаку, який постійно викликатиме у хазяїна, як мінімум, роздратування.
Таким чином, на першому році життя собаки відбувається становлення її фізичних кондицій і формування вищої нервової діяльності. У зрілому віці поведінка собаки базується на природжених динамічних стереотипах, що добре відрепетирували в ранньому онтогенезі, адаптованих особистим досвідом собаки до конкретних умов життя.
Період зрілості починається із статевого дозрівання собаки, яке настає в 7 -8 місяців. Слід підкреслити, що до моменту статевого дозрівання організм собаки як морфологічно, так і функціонально не завершив свій розвиток. На це вимагається ще 4 - про місяців. У 12- 14 місячному віці (період фізіологічної зрілості) у собак, в основному, закінчується розвиток усіх фізіологічних систем, включаючи опорно-руховий апарат і нервову систему. Тому, професійна підготовка собак, так само як і їх використання як виробники навряд чи виправдані раніше настання періоду фізіологічної зрілості.
Старечий період починається в різному віці у собак різних порід. Його початок означає кінець репродуктивного віку. У цей період у собак спостерігається згасання фізіологічних функцій. Із-за старечих змін в ЦНС знижується гострота слуху і зору. Падає фізична працездатність, підвищується стомлюваність, виникають гормональні розлади, хвороби обміну речовин. Собаки великих порід (доги, мастино, московська сторожова і ін.) старіють раніше - до 7-8 років. У собак дрібніших порід старечий період починається пізніше - з 10-12-річного віку.

http://artstar.com.ua/ купить модульные картины для интерьера модульные.


dog 1 dog 2 dog 3 dog 4 dog 5